Logo Parlement Buxellois

Schriftelijke vraag betreffende de middelen die in 2024 zijn toegewezen aan gegevensverwerving en mobiliteitsplanning

Indiener(s)
Anne-Charlotte d'Ursel
aan
Elke Van den Brandt, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid (Vragen nr 1860)

 
Datum ontvangst: 04/01/2024 Datum publicatie: 22/02/2024
Zittingsperiode: 19/24 Zitting: 23/24 Datum antwoord: 22/02/2024
 
Datum behandeling van het stuk Indiener(s) Referentie Blz.
12/01/2024 Ontvankelijk Uitgebreid Bureau van het Parlement
 
Vraag   
  • De beleidsbrief 2024 verduidelijkt dat in het kader van de realisaties 2023 op verschillende gebieden dynamisch beheer is geïmplementeerd. Welke keuzes worden er tegen welke kosten in 2024 gemaakt, en hoe zijn die gemaakt?

  • De beleidsbrief voorziet ook in de financiering van scenario's voor kruispunten met verkeerslichten. Hoe beoordeelt u de huidige situatie op het gebied van aansluitingen? Welke financiering is er toegekend aan deze prioritaire taak om de doorstroming op onze belangrijkste routes te verbeteren? Actie B8 van Good Move stelt dat tegen 2025 40 strategische kruispunten dynamisch beheerd zullen worden + 10 strategische routes. Hoever staan we met deze doelstelling?

  • Wordt het budget van 210.000 euro voor de aankoop van floating car data gehandhaafd voor 2024?

  • Is er een budget voor de aankoop of huur van verkeerstelsystemen voor omwonenden, zoals dat van Telraam, die het mogelijk maken om verkeersgegevens voor, tijdens en na een herinrichting te objectiveren door gebruik te maken van burgerparticipatie en te mikken op transparantie?

  • De beleidsbrief vermeldt (p.253) het verzamelen van mobiliteitsgegevens, in het bijzonder verkeersgegevens. Kunt u ons, afgezien van de floating car data die worden gefinancierd met BA 17.004.08.01.1211, vertellen welke soorten gegevens onder deze BA vallen en voor welk bedrag?

  • In de beleidsbrief 2024 (blz. 204) wordt de integratie van drones in mobiliteitsmanagement genoemd (bouwplaatsen, incidenten, megacontrole enz.). Kunt u hier meer over vertellen in termen van budget, opdrachten en tijdschema?

  • Dynamisch beheer: in het plan 2023 (p. 192) wordt een realtime mapboard voor mobiliteit genoemd. Wat is de huidige situatie, is dat operationeel en voor welk bedrag?

 
 
Antwoord    Een dynamisch beheer van meerdere assen wordt momenteel bestudeerd. Het gaat met name om de Keizer Karellaan, de Tervurenlaan en de Van Praetlaan.
Naast deze denkoefeningen werd er in het kader van het project ook in “mobiliteitsbeheerders” voorzien. Het betreft een extra post in de zaal om het verkeer dynamisch te beheren en zo doeltreffend mogelijk te reageren op de verschillende gebeurtenissen die zich op het net voordoen (bouwplaatsen, ongevallen, enz.).
De eerste twee delen van de methodologie voor dynamisch beheer (basiswerking en manuele wijzigingen) worden momenteel al toegepast op alle kruispunten met verkeerslichten die aangesloten zijn op de verkeerslichtencentrale en overtreffen dus de doelstellingen op het vlak van assen en kruispunten.
De automatische wijziging wordt opgesplitst in twee benaderingen.
De eerste benadering, d.i. de op scenario's gebaseerde wijziging, wordt geval per geval ingevoerd naargelang de mogelijkheden en gegevens waarover we beschikken. We beschikken bijvoorbeeld over automatische scenario's voor de vervanging van lichten wanneer tunnels gesloten zijn.
De tweede benadering, d.i. de wijziging op basis van mobiliteitsgegevens en -indicatoren in real time, vereist veel gegevens in real time om te kunnen worden toegepast. Er werden aanvragen ingediend voor uitrustingen om deze gegevens te verkrijgen, maar de installatie van deze uitrustingen laat op zich wachten door een gebrek aan (financiële en menselijke) middelen.
De huidige kosten worden gedekt door de bestaande overheidsopdrachten van Brussel Mobiliteit (mobiliteitspermanentie, aansluiting van kruispunten met verkeerslichten, enz.), of met interne middelen, die moeilijk uit te splitsen zijn. Voor deze acties waren er momenteel geen extra kosten.
De assen worden gekozen op basis van een aantal criteria. De criteria die het zwaarst doorwegen, zijn de multimodale wegenspecialisatie (MWS), de verkeersstromen en de beschikbaarheid van al aanwezige uitrusting (camera's, enz.).
Tijdens de voorbije twee jaar werden jaarlijks een zestigtal kruispunten op een centrale aangesloten. 400 kruispunten kunnen momenteel op afstand worden gecontroleerd, wat zorgt voor een vrij uitgebreide dekking van het netwerk.
De scenario's worden opgesteld door de personeelsleden van Brussel Mobiliteit op basis van de beschikbare gegevens.
De doelstelling is ambitieus. Zoals hierboven uitgelegd, vindt er al een manueel dynamisch beheer plaats op alle assen en kruispunten die op de centrale zijn aangesloten. Automatisch beheer op basis van gegevens is een complexer continu proces, dat meer tijd en meer middelen vergt.
Het budget voor het aankopen van Floating Car Data wordt behouden.
Telraam is inderdaad een interessante en goedkope manier om mobiliteitsgegevens te verzamelen die bovendien de burgers betrekt. De gegevens zijn evenwel niet geschikt voor real time verkeersbeheer gezien de gegevens maar beschikbaar zijn per kwartier. De gegevens zijn wel interessant voor analyses en de evaluatie van een heraanleg of circulatieplan, zoals we nu al doen, cfr. mijn eerder antwoord op uw vraag over Telraam.

In juni 2019 voerden we onze eerste dronevlucht uit voor onze megacontroles, in samenwerking met BPV (safe.brussels) en het droneteam van de federale politie. Omdat dit instrument zijn waarde al heeft bewezen, konden we onze noden op dit vlak meedelen. Omdat de opdrachten van BM buiten de scope van de federale politie vallen, was het nodig ons eigen droneteam op te richten.
In december 2022 vonden onze eerste dronevluchten plaats met ervaren externe piloten en met onze eigen staatsdrones, in overeenstemming met de geldende wetgeving.
Sindsdien hebben we al het nodige gedaan op het vlak van interne procedures en de opleiding van onze eigen piloten. Ondertussen worden al onze opdrachten uitgevoerd met de hulp van externe piloten.
In 2024 starten we met verkenningsopdrachten op locatie vóór elke droneopdracht met onze eerste interne piloot.

In 2023 werd een budget van € 114.914,39 incl. btw vastgelegd voor het verkrijgen van een dronedienst, om terug te vallen op de nodige consultancy, piloten en opleidingen. Er moet nog ongeveer € 39.000 incl. btw worden betaald in het kader van deze eerste bestelling. Dit betreft voornamelijk de opleiding van vijf interne piloten (ongeveer € 35.000 incl. btw). Er wordt momenteel een verslag opgesteld over alle staatsvluchten die in 2023 plaatsvonden.
In 2023 hebben we ons op de volgende opdrachten gericht:
- bouwplaatscontroles;
- megacontroles;
- de beveiliging van een specifiek gebied waar mensenlevens in gevaar zijn (bv. wegverzakking, zwaar ongeval, enz.).
De uitgevoerde taken zijn:
- de terbeschikkingstelling van drie specifieke piloten en een coördinator tijdens vier megacontroles;
- de verbetering van het vluchthandboek opgesteld in 2022;
- het meewerken aan het opstellen van vluchtprocedures in samenwerking met de dispatching;
- de toevoeging van de drie bovengenoemde opdrachttypes;
- de telling op de Willebroekkaai.
Het Mapboard, de visualisatiemodule van de Tool voor Ondersteuning voor Stedelijke Verkeersbeheer (TOSVB), moet operatoren een overzicht in real time geven van de verkeerssituatie en de actuele incidenten. De eerste versie van het Mapboard werd in december 2023 opgeleverd. We ontvingen de gebruikershandleiding begin 2024. De TOSVB zal operationeel zijn en zal enkel worden gebruikt door de mobiliteitsbeheerders (post in lokaal) en op onze schermmuur.
Met deze eerste versie kunnen al drie weergavevensters door een enkel weergavevenster worden vervangen.
Er moet worden opgemerkt dat de ontwikkeling van het Mapboard in 2021 is begonnen in het kader van een Proof of Concept in twee fasen:
- Fase 1: € 148.616,47 incl. btw: er werd een POC (Proof Of Concept) ontwikkeld op drie verschillende softwarepakketten. Dankzij deze POC realiseerden we ons dat het belangrijkste voor het Mapboard de integratie van onze displaycamera's is.
- Fase 2: € 85.411,77 incl. btw: met dit budget hebben we de ontwikkeling van het POC voortgezet met de meest veelbelovende software, nl. de enige software die compatibel is met onze camera's.
Vervolgens werd op basis van de ervaring in het kader van deze POC besloten deze software als eerste versie van het Mapboard aan te kopen. De ontwikkeling van deze eerste versie kostte € 144.092,98 incl. btw, waarvan 52% overeenkomt met de prijs voor de levenslange licenties, die al in 2023 werd betaald. De rest van dit bedrag werd gebruikt om de aanpassing van de applicatie af te ronden en zal worden vereffend zodra de applicatie definitief wordt ontvangen in de loop van 2024.