Logo Parlement Buxellois

Schriftelijke vraag betreffende de middelen voor parkeerbeleid in 2024

Indiener(s)
Anne-Charlotte d'Ursel
aan
Elke Van den Brandt, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid (Vragen nr 1864)

 
Datum ontvangst: 04/01/2024 Datum publicatie: 22/02/2024
Zittingsperiode: 19/24 Zitting: 23/24 Datum antwoord: 22/02/2024
 
Datum behandeling van het stuk Indiener(s) Referentie Blz.
16/01/2024 Ontvankelijk Uitgebreid Bureau van het Parlement
 
Vraag    Ik wil graag een aanvulling bij de informatie die we in de commissie hebben gekregen tijdens de behandeling van de begroting 2024, in het bijzonder met betrekking tot het onderdeel parkeren van opdracht 17.
  • De beleidsbrief vermeldt (p. 260) de creatie van de eerste klantenbarometer van parking.brussels. Kunt u mij vertellen wat het budget hiervoor was?

  • Kunt u ons zeggen welke middelen werden toegekend aan:

    • de bewegwijzering op afstand voor openbare parkings en de bewegwijzering op afstand voor P+R's;

    • studies en de aanleg van nieuwe P+R's;

    • de vernieuwing van parkeermeters;

    • de bouw van een internationaal busstation waarop al bijna 10 jaar wordt gewacht? In 2022 staat in de beleidsbrief dat de zoektocht naar een locatie wordt voortgezet (blz. 209/211), maar in 2023 wordt hier niets over gezegd. Waarom?

  • Ter herinnering: tussen nu en 2026 moet het agentschap 20.000 parkeerplaatsen buiten de openbare weg beschikbaar maken, met name door gedeeld parkeren, de bezettingsgraad van bestaande P+R's te verhogen naar 50%, het huidige aantal plaatsen in P+R's te verdubbelen, 10.000 beveiligde fietsparkeerplaatsen en 10.000 omgekeerde U’s aan de inspringstroken bij kruispunten te plaatsen. Kunt u mij vertellen welke financiering is gepland voor 2024 om deze doelstellingen te bereiken?

  • Als onderdeel van de uitrol van scancars wordt een nauwkeuriger geolocatie van bestaande locaties verwacht en in 2022 is in Elsene een proefproject van het type streetview uitgevoerd. Als dit een succes wordt, moet mobile mapping worden uitgevoerd in alle gemeenten die door parking.brussels worden beheerd. Wat is het budget hiervoor en hoe staat het ermee?

  • De beleidsbrief vermeldde al in 2023 (p. 128) dat er een aanwervingsprocedure aan de gang was om het parksharingproject verder te ontwikkelen. Kunt u mij meer vertellen over het project, de budgetten die ervoor zijn gereserveerd en het doel van de huidige aanwervingen?

  • Welk budget is er uitgetrokken voor de uitbreiding van de personeelsformatie van het agentschap, met name in verband met de vier strategische acties van Good Move, die een versterking van de teams vereisen?

  • Hoe verklaart u de verlaging van de kredieten in BA 17.003.15.01.4140, in de wetenschap dat het agentschap de opdracht heeft gekregen om het beheer van nieuwe gemeenten over te nemen (Watermaal heeft het beheer van het parkeren in 2023 overgedragen en Sint-Gillis in januari), terwijl de te snelle groei van het agentschap als rechtvaardiging werd gebruikt voor de vele disfuncties waarmee het de afgelopen jaren te kampen heeft gehad?

  • Vanaf wanneer geldt de compensatiesleutel voor parkeerplaatsen die van de openbare weg zijn gehaald om te worden verplaatst naar parkeerterreinen buiten de openbare weg, een reglementaire verplichting sinds 2013?

 
 
Antwoord    Het budget voor de eerste klantenbarometer van parking.brussels was ten laste van Brussel Mobiliteit. Het toegewezen budget bedroeg € 50.759,50.
Wat de ontwikkeling van parksharing betreft, stelt het nieuwe beheerscontract van het Agentschap ambitieuze doelen voor de periode 2022-2026, d.w.z. het beschikbaar maken van 20.000 off street parkeerplaatsen tegen 2026, in de eerste plaats door de valorisatie van bestaande parkeerplaatsen.
De aanwerving voor de ontwikkeling van parksharing is afgerond. Het gaat om een business developer parksharing met als hoofdtaak het implementeren van projecten voor compensatie, gedeelde buurtparkings en gedeelde P+R-parkings.
Het budget dat het Agentschap uittrekt voor de uitbreiding van het personeelsbestand, met name om te kunnen inspelen op de doelstellingen uit het beheerscontract en op de strategische acties uit Good Move, bedraagt 5 miljoen euro voor 2024.

De begrote exploitatiekosten voor parkeren buiten de openbare weg bedragen € 4.676.000,00 (vereffening) € 4.676.000,00 (vastlegging).
De in 2024 voorziene kredieten voor de bouw van parkings bedragen € 1.261.000,00 (vereffening) en € 2.237.000,00 (vastlegging).

De in 2024 voorziene kredieten voor de huur van parkings privésector bedragen € 1.576.000,00 (vereffening) en € 1.576.000,00 (vastlegging).
Wat de studies voor de bouw van nieuwe P+R's betreft, bedraagt de studie voor de P+R Adeps momenteel €103.562,50 exclusief btw (inclusief aanhangsel en prijsherziening).
De in 2024 voorziene kredieten voor de bouw van fietsstallingen bedragen € 1.880.000,00 (vereffening) en € 1.880.000,00 (vastlegging).
Wat het kortparkeren voor fietsen betreft, voorziet het beheerscontract niet in 10.000 fietsnietjes maar in 10.000 plaatsen. Het gaat niet enkel over het parkeren in de zones net voor oversteekplaatsen, maar ook over kortparkeerplaatsen op de openbare weg in het algemeen. Brussel Mobiliteit staat in voor de installatie van de fietsnietjes. De vastlegging van € 2,4 miljoen bij Brussel Mobiliteit en de vereffening van € 3,5 miljoen op de opdracht voor occasionele signalisatie, dat onder andere wordt gebruikt voor de plaatsing van fietsnietjes op gewestwegen, is voorzien voor 2024.
Betreffende de verdeelsleutel voor de compensatie van afgeschafte parkeerplaatsen op en naast de openbare weg, moet worden opgemerkt dat in november 2018, op basis van verkennende werkzaamheden van het Agentschap en op verzoek van de raad van bestuur van parking.brussels, samen met de gemeenten en Brussel Mobiliteit door het Agentschap een werkgroep "compensaties" werd opgericht rond de berekeningsmethode en de toepasbaarheid ervan.

De conclusies van deze werkgroep waren dat het regelgevend kader in zijn huidige vorm te onvolledig en te vaag is om toegepast te kunnen worden, zodat verdere verduidelijking door de wetgever nodig is.

Een jaar na deze werkgroep (december 2019) kwam de rechtbank van Brussel tot dezelfde conclusies in haar vonnis over het geschil tussen de vereniging DRP (Droit de Rouler et de Parquer) en het Brussels Gewest over de kwestie van de compensatie, waarbij ze met name op pagina 11 stelde dat
de vermeende verplichting om afgeschafte parkeerplaatsen op straat te compenseren door parkeerplaatsen buiten de openbare weg, niet is vastgesteld en ook niet vastgesteld kan worden, aangezien het Brusselse besluit van 18 juli 2013 niet voldoende nauwkeurig is over de manier waarop deze compensatie buiten de openbare weg dient plaats te vinden (...);

Dit weerhoudt het Parkeeragentschap er natuurlijk niet van om door te gaan met het uitvoeren van de gevraagde compensatiestudies en met het ontwikkelen van off street parkeergelegenheid om het verdwijnen van on street parkeerplaatsen te compenseren, zoals hierboven is aangetoond.

Er moet ook worden opgemerkt dat door tegen 2030 te streven naar een maximum van 200.000 parkeerplaatsen op de openbare weg, en tegelijkertijd naar het creëren van 20.000 parkeerplaatsen buiten de openbare weg, het GPDO en Good Move een nuttige benchmark bieden voor de betreffende verhouding.

Wat betreft parkeergeleiding werd er tussen de € 200.000 voor onderhoud en € 400.000 in het geval van investeringen in nieuwe panelen toegewezen aan de parkeergeleiding voor openbare parkings en de parkeergeleiding voor P+R.
Vorig jaar werd 30.000 euro vereffend op het bestek met betrekking tot fase 2 van de parkeergeleiding.

Voor het internationaal busstation is, na de aanpassingen van de sector na covid, een nieuwe consultatieronde over de verschillende mogelijkheden gehouden met de gemeenten en gewestelijke actoren met terreinkennis. Uit dit recente overleg zijn geen relevante alternatieven naar voren gekomen. Er zijn nog analyses aan de gang over de aanleg van bushaltes aan Erasmus (Anderlecht).

Wat betreft de on street activiteiten is het onderhoud en de vervanging van de parkeermeters 100% inbegrepen.
Wat het in kaart brengen van on street parkeerplaatsen betreft, heeft Parking.brussels in december 2021 een Proof of Concept (POC) voorbereid en uitgevoerd op 1.500 parkeerplaatsen in Elsene, in het kader van de raamopdracht van Paradigm dat een 'cartografie'-opdracht aanbiedt voor het verzamelen van topografische gegevens met behulp van 'mobile mapping', de topografische tekening zelf en de operationalisering van de tekening in de software van de scanvoertuigen. In februari 2022 werd het POC gevalideerd en werd de opdracht voor het hele grondgebied van Elsene gegund. In juni 2022 werd het kadaster van de parkeerplaatsen in Elsene opgeleverd. De resultaten waren overtuigend. De cartografie van Elsene is nu geïmplementeerd in het systeem van de scanvoertuigen. Op 30/09/2022 keurde de Raad van Bestuur van parking.brussels de uitbreiding van het project naar het hele Gewest goed en legde 600.000 euro vast uit het budget voor 2023. Vandaag wordt het project volledig beheerd door parking.brussels, dat besloten heeft het in eigen beheer te nemen om de volledige controle over de tool te verzekeren. Er is een roadmap opgesteld, met onder andere de aanwerving van een cartograaf (wiens functieprofiel al is gepubliceerd), de aankoop van een mobiele mapping tool en een programma om het project te monitoren.

Ten slotte, de evolutie van de kredieten betreffende de werkingsdotatie werd reeds voorgesteld tijdens de vergaderingen van de mobiliteitscommissie over het initieel budget 2024, waar het verband werd getoond met de lineaire besparingen voor het hele Gewest waarover de
Regering beslist heeft.