Logo Parlement Buxellois

Schriftelijke vraag betreffende de netheid in de buurt van het Zuidstation

Indiener(s)
Els Rochette
aan
Alain Maron, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Klimaattransitie, Leefmilieu, Energie en Participatieve Democratie (Vragen nr 1690)

 
Datum ontvangst: 27/03/2024 Datum publicatie: 07/05/2024
Zittingsperiode: 19/24 Zitting: 23/24 Datum antwoord: 07/05/2024
 
Datum behandeling van het stuk Indiener(s) Referentie Blz.
28/03/2024 Ontvankelijk Uitgebreid Bureau van het Parlement
 
Vraag    Afgelopen september werd een actieplan voor Brussel-Zuid voorgesteld met als doel de complexe problemen in en rond het Zuidstation aan te pakken. In dit plan zat ook een luik rond de netheid van de stationsbuurt.

Veertig werknemers van Net Brussel zijn structureel belast met het dagelijks proper houden van de stationsbuurt. In het kader van het actieplan kwamen daar vijftien werknemers bij. Daarnaast worden twee tot drie keer per maand grote netheidsacties gehouden waarbij ook het sluikstorten wordt aangepakt en gerichte acties plaatsvinden in de tunnel van de Veeartsenstraat. In een artikel in Bruzz (26/01/2024) liet Net Brussel optekenen dat “het niet evident is om daar tussen te komen”. Nog volgens het artikel zijn er heel wat daklozen en personen met een verslavingsproblematiek in de buurt, en er is agressie richting de werknemers.

  • Hoe vaak werd de buurt rond het Zuidstation grondig gekuist, met een aanpak van het sluikstorten, sinds augustus? Hoe vaak werd de tunnel van de Veeartsenstraat gekuist sinds augustus? Hoe lang zouden deze grote netheidsacties nog doorgaan?

  • Zijn de 15 extra werknemers al aan de slag in de buurt van het Zuidstation? Hoelang zullen zij worden ingezet?

  • Hoeveel ton afval werd opgehaald sinds augustus?

  • Kregen de werknemers van Net Brussel die in de stationsbuurt werken een vorming om te leren omgaan met de complexe problematiek aan het station?

  • Hoeveel gevallen van agressie richting werknemers van Net Brussel werden gerapporteerd sinds augustus? Wordt er psychologische steun voorzien voor de slachtoffers van deze agressie?

 
 
Antwoord    1.
Van augustus tot december 2023 werden er twee keer per week gezamenlijke acties uitgevoerd met de politie, de gemeente en vzw’s die met rondzwervende personen werken. Die operaties werden uitgevoerd op hetzelfde moment als de gebruikelijke schoonmaak: zeven dagen per week zwerfvuil opvegen en hogedrukreiniging met water (waarbij rondzwervende personen werden vermeden om woordenwisselingen te voorkomen). Sinds januari 2024 wordt er zeven dagen per week zwerfvuil opgehaald in de Zuidwijk en wordt er met water onder hoge druk schoongemaakt langs de muren van de treinsporen.

Ook de tunnel ‘Veeartsenstraat’ wordt twee keer per maand schoongemaakt met veegmachines en een hogedrukreiniger.

De politie blijft het personeel van het Agentschap Net Brussel minstens een keer per week vergezellen bij grondigere schoonmaakoperaties op plaatsen waar rondzwervende personen zijn.
2.
De middelen voor deze extra schoonmaakoperaties kwamen van de verplaatsing van de middelen die op andere wegen werden gebruikt. Die zijn nu terug verplaatst naar hun oorspronkelijke locaties.
3.
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan het gewicht van het ingezamelde afval niet meedelen, aangezien de hoeveelheid ingezameld afval wordt samengebracht met andere schoonmaakbeurten.
4.
Het Agentschap Net Brussel geeft aan dat er geen specifieke opleiding voor de werknemers voor dit specifieke gebied is geweest. Er worden echter wel opleidingen georganiseerd op initiatief van de begeleiders van het Agentschap Net Brussel om het personeel te leren hoe het gepast kan reageren in complexe situaties, met name in situaties met verbale agressie en andere provocaties.
5.
In het register van feiten met derden zijn sinds augustus 2023 drie feiten met geweld geregistreerd in de wijk van het Zuidstation. De drie incidenten dateren uit 2023. Het Agentschap Net Brussel geeft aan dat er in 2024 nog geen incidenten zijn gemeld en geregistreerd voor de wijk Zuidstation.

In het geval van agressie kan het slachtoffer op verschillende manieren worden geholpen.

Intern bij het Agentschap Net Brussel zijn er twee manieren:

· de hiërarchische lijn, die een zeer belangrijke rol speelt op korte termijn na een incident, door een begeleidende en ondersteunende houding aan te nemen, en ook wanneer men weer aan het werk gaat na een afwezigheid die verband houdt met een incident;

· de vertrouwenspersonen: het slachtoffer van een agressiegeval kan op vrijwillige basis een beroep doen op het team van vertrouwenspersonen van het Agentschap, dat zijn collega's die zijn opgeleid en instaan voor eerstelijnsrespons bij psychosociale risico's, waaronder gevallen van agressie.

Als de begeleiding van het slachtoffer te complex is en professionele zorg vereist is, verwijzen de vertrouwenspersonen door naar de Externe Dienst voor Preventie, Cohezio.

Extern is er de net genoemde Externe Dienst voor Preventie waarbij het Agentschap is aangesloten, Cohezio. Cohezio stelt preventieadviseurs gespecialiseerd in psychosociale aspecten ter beschikking die professionals zijn in het begeleiden van werknemers die worden blootgesteld aan psychosociale risico's op de werkplek. Ze zijn met name opgeleid op het gebied van posttraumabegeleiding. Bij een geval van agressie of een ernstig incident kunnen ze individuele of groepsbegeleiding bieden, afhankelijk van de vraag en de behoefte. Ze kunnen op eigen initiatief worden benaderd door elke werknemer van het Agentschap, maar ook door de vertrouwenspersonen en de hiërarchische lijn.