Schriftelijke vraag betreffende de stand van zaken van de Toekomsten van Brussel
- Indiener(s)
- Els Rochette
- aan
- Bernard Clerfayt, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Werk en Beroepsopleiding, Digitalisering, Plaatselijke Besturen en Dierenwelzijn (Vragen nr 1330)
Datum ontvangst: 19/04/2024 | Datum publicatie: 07/05/2024 | ||
Zittingsperiode: 19/24 | Zitting: 23/24 | Datum antwoord: 07/05/2024 |
Datum | behandeling van het stuk | Indiener(s) | Referentie | Blz. |
19/04/2024 | Mondelinge vraag omgevormd tot schriftelijke vraag | Els Rochette | ||
22/04/2024 | Ontvankelijk | p.m. |
Vraag | Brussel is één gewest en telt negentien gemeenten, zes politiezones, twee gemeenschappen en een gemeenschappelijke gemeenschapscommissie. Het is een intrigerend lappendeken van bestuurslagen en bevoegdheden. Een lasagne. De Brusselaar komt dagelijks in contact met elk bestuursniveau. Zaken zoals onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting, veiligheid, … worden ofwel door gemeentelijke instellingen, ofwel door het gewest, de gemeenschappen, ofwel door het federale niveau geregeld. Maar het gebrek aan uniformiteit en coherentie in het bestuurssysteem – of beter de bestuurssystemen – is omslachtig en bemoeilijkt de toegang tot diensten. Dit leidt vaak tot verwarring bij burgers. De verantwoordelijkheden van de verschillende instellingen zijn niet altijd duidelijk. Het is soms alsof iedereen bevoegd is, maar niemand verantwoordelijkheid neemt. We staan in Brussel voor een complexe uitdaging. Vandaar dat de Brusselse regering via de Toekomsten van Brussel een onderzoek opzette met betrekking tot het institutioneel landschap. Uit de resultaten die we tot nu toe hebben gekregen, blijkt dat er een brede consensus is bij de burgers over meer samenwerking, participatie en coördinatie. Administratieve vereenvoudiging. Dat was te lezen in de ‘compte-rendu du processus’, te vinden op de website www.detoekomsten.brussels. De burgerraadplegingen zijn intussen achter de rug. Experten zijn bevraagd. Nu is de vraag wat er gebeurt met de aanbevelingen. Ik stel u daarom volgende vragen:
|
Antwoord | We gaan de laatste fasen van de Toekomsten van Brussel in. De Regering heeft op 30 november 2023 nota genomen van het verslag van de deskundigen en haar leden opgedragen mij vóór eind januari 2024 hun bijdragen voor te leggen met betrekking tot de aanbevelingen in het verslag die onder hun bevoegdheid vallen. Aangezien de laatste bijdragen mij op 27 maart hebben bereikt, heeft de Regering op 28 maart a.s. nota genomen van al deze bijdragen en de Minister-President en mijzelf opgedragen de regeringen van de andere entiteiten in kennis te stellen van de aanbevelingen die hen aanbelangen, dit verslag openbaar te maken en het samen met de bijdragen van de regeringsleden aan het Brussels Parlement toe te zenden. Vanuit democratisch oogpunt was het meer dan legitiem dat u, mevrouw de volksvertegenwoordigster, en al uw collega's in het Parlement zich in de best mogelijke omstandigheden en in een speciaal daartoe bestemde setting in het verslag konden verdiepen. Daarom wordt u een presentatie van dit verslag door de deskundigen voorgesteld. In antwoord op uw vraag naar de belangrijkste bevindingen van dit verslag en zonder afbreuk te willen doen aan de toekomstige presentatie van de deskundigen, kan ik u het volgende antwoorden : de deskundigen benadrukken in hun verslag de belangrijkste verwachtingen van de ondervraagde burgers, met name : - meer coördinatie; - meer harmonisatie; - meer participatie; - een betere communicatie. Er moet echter worden opgemerkt dat er geen duidelijke consensus bestaat over een aantal kwesties met betrekking tot het institutionele landschap. Dit is in het bijzonder het geval voor de gewenste configuratie van de Brusselse gemeenten of politiezones. Op het vlak van het overheidsbeleid wijzen de deskundigen er in hun verslag bovendien op dat de ontevredenheid van de burgers het grootst is in domeinen waar de bevoegdheden verdeeld zijn tussen het Gewest en de plaatselijke besturen. Ze wijzen er echter ook op dat een betere complementariteit tussen alle bestuursniveaus in het Brusselse Gewest nodig is bij het voeren van het overheidsbeleid om tegemoet te komen aan de behoeften van de burgers. Wat de publicatie van gegevens betreft, zullen de verschillende samenvattende nota's, met inbegrip van de gegevens en antwoorden op de burgerbevraging, als bijlage bij het eindverslag worden gevoegd en online worden gepubliceerd op de website van de Toekomsten van Brussel. Wat betreft de rol van de groep deskundigen die door de Regering is aangesteld, deze heeft, voorafgaand aan het raadplegingsproces, de Regering eerst geholpen door een thematisch kader voor te stellen met de prioritaire thema's die zouden kunnen worden behandeld in het kader van de Toekomsten van Brussel, evenals een ideale methodologie om het beginsel van participerende democratie zo goed mogelijk te waarborgen. De voorgestelde thematische reikwijdte en methodologie werden in februari 2021 besproken en goedgekeurd door de Regering. Na de lancering van het proces werden de deskundigen betrokken bij de denkoefening aan het einde van de verschillende raadplegingsfasen. Er vonden regelmatig bijeenkomsten plaats tussen hen en de externe dienstverlener die het proces organiseerde, om de resultaten van elke fase samen te vatten en te analyseren en de volgende fase zo goed mogelijk voor te bereiden. Het doel was om ervoor te zorgen dat de verschillende fasen op elkaar aansloten en dat het proces consistent was en voortdurend werd verbeterd. Tot slot stelden de deskundigen een verslag op basis van hun analyse van de resultaten, de resultaten van de externe dienstverlener en de bijdragen die tot eind juni 2023 waren verzameld. De deskundigen vroegen om uitstel van het verslag tot oktober. Het onvertaalde verslag werd mij op 2 oktober 2023 bezorgd en de vertaling werd op 27 oktober door de deskundigen goedgekeurd. Het definitieve samenvattende verslag, samen met de aanbevelingen, werd vervolgens naar de Regering gestuurd voor bespreking vanaf 23 november 2023. De besprekingen binnen de Regering over de maatregelen die tijdens deze zittingsperiode moeten worden genomen, zijn niet succesvol geweest vanwege de hoeveelheid werk die in zo'n kort tijdsbestek zou moeten worden verricht. Feit blijft dat de aanbevelingen in het verslag voortkomen uit de resultaten van een democratisch proces op een nooit eerder geziene schaal in Brussel in termen van methodologie, representativiteit en diversiteit. Ik zou het betreuren als ze niet als basis zouden dienen voor een engagement van de volgende regering. Dit is des te meer gerechtvaardigd omdat deze aanbevelingen weerklank vinden in twee andere recent gepubliceerde rapporten, namelijk het OESO-rapport "Territorial Review of the Brussels-Capital Region" en het Memorandum van Brulocalis en de Conferentie van Burgemeesters. Zoals eerder gezegd, zullen het eindrapport en de samenvattende nota's met betrekking tot de verschillende fasen op de website worden geplaatst, die deel zal blijven uitmaken van de gewestelijke portaalsite. Daarnaast zal er worden gecommuniceerd met het publiek, met name via de Facebook-pagina van de Toekomsten van Brussel. En tot slot, voor wat betreft uw vraag over het aantal bezoekers van de website sinds zijn lancering, zijn er 168 unieke bezoekers geweest in 2022 toen de site onafhankelijk bestond en 1.428 in 2023 toen de website opgenomen is op het platform van het Gewest be.brussels. Sinds 2024 hebben we vandaag 189 unieke bezoekers. Deze cijfers zullen waarschijnlijk stijgen wanneer de verwachte documenten, zijnde de synthesen van de verschillende fasen en het verslag, online zullen zijn. |